7 geheimen van Cialdini om jezelf onweerstaanbaar te maken
Herken je dit: heb je wel eens “ja” gezegd tegen een onweerstaanbaar aanbod, dat echt helemaal fantastisch klonk? Zo’n product wat echt je leven zou veranderen of welk ander mooi resultaat er beloofd werd. Ook jou is het vast wel eens overkomen. Zo’n fantastisch product van TellSell, Albert Heijn of die hele leuke buitenlandse winkel waarvan je je later echt niet meer kon bedenken waarom je het hebt aangeschaft. Mij in ieder geval wel ;-)
En nu de andere kant: wil je zelf leren hoe je je zin kunt krijgen? Hoe je iets van een ander gedaan kunt krijgen, kunt bereiken wat je wilt? Maar dan natuurlijk wel op een ethische manier. Goed voor jou, goed voor de ander? In dit artikel geef ik je 4 technieken die je dan kunt inzetten. Stay tuned, in het volgende blog lees je de volgende 3.
Je hebt ongetwijfeld eerder gehoord van Dr Robert Cialdini. Hij is master in beïnvloeden en overtuigen en heeft miljoenen fans over de hele wereld die massaal zijn boeken ‘Invloed’ en ‘Overtuigingskracht’ hebben gekocht. Aanraders overigens! De tips die ik je geef zijn mede gebaseerd op zijn principes van beïnvloeden.
1. Sympathie
Logischerwijs krijg je meer gedaan van mensen die je aardig vinden. Gewoon de aardigste kant van jezelf laten zien en ontdekken welke gemeenschappelijke interesses je hebt, dat scheelt al een stuk. Maar wat nog beter werkt is ervoor zorgen dat iemand iets voor jou kan doen. Dat klinkt tegenstrijdig, je denk vast dat mensen je erg sympathiek vinden als jij iets voor hen doet. En toch blijkt uit onderzoek dat mensen zich nog beter voelen als ze iets goeds voor een ander doen. En dat gevoel associeren ze met jou! Dat komt dus goed uit ;-)
Verder zijn positieve mensen aantrekkelijker om mee om te gaan en iets voor te doen, maar ook gaan we elkaar over het algemeen aardiger vinden naarmate we meer van iemand zien of horen.
2. Start met iets kleins
Mensen volgen graag het pad dat ze al zijn ingeslagen. Als je iemand eerst om iets kleins vraagt waar hij “ja” tegen zegt, dan is de kans op een positieve afloop bij een groter verzoek stukken groter (vergeleken met als je direct iets groots vraagt).
Hoe dat werkt? Consistentie vinden we prettig. Heb je gekozen, dan ga je daarna minder snel opnieuw het keuzeproces in. Bovendien stel je je overtuigingen bij, als gevolg van de eerste keuze. Je herkent het vast dat je jezelf en de mensen om je heen gaat overtuigen van een eenmaal gemaakte keuze. Doe je een verzoek dat in lijn ligt met het eerste, reken dan maar op een grote “ja”!
3. Wederkerigheid
Wie kent niet het tegeltje of de gouden regel ‘Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet’. Andersom geldt het ook, je doet graag iets terug voor een ander als hij of zij ook iets voor jou heeft gedaan. Of iets aan jou heeft gegeven. In het krijt staan bij iemand anders vindt (bijna) niemand fijn. Geef dus en je krijgt terug! Een leuk boek over dit onderwerp is een van de boeken van Jos Burgers, De wet van Snuf.
4. Beoordeling door een ander
Wat trekt jou over de streep als je iets wilt aanschaffen, bijvoorbeeld een reis die je op internet boekt? Zelf kijk ik dan bijvoorbeeld altijd even op Zoover, om te zien wat anderen hebben geschreven. Maar ook als ik een product aanschaf kijk ik vaak naar testimonials of referenties.
Een sterke vorm daarvan is als iemand die als expert wordt gezien in een specifiek gebied, een positieve mening heeft. Ultiem is het als iemand die jij kent en vertrouwt een goede ervaring heeft en die met je deelt. Moraal: onderschat de sociale bewijskracht niet, zet ‘m in!
Ook de laatste 3 geheimen lezen? Lees ze hier: De laatste 3 geheimen waarmee je jezelf onweerstaanbaar maakt..
🔥 Als Leiderschapscoach en -mentor begeleid ik vrouwen op senior- of directieniveau die de verbinding met zichzelf zijn kwijtgeraakt ‘op de weg naar boven’. Die stagneren op bepaalde gebieden in hun leven. Ik help hen om op een lichtere manier in het leven te staan en succesvol te zijn, vol innerlijke kracht, rust en vervulling. Meer weten? Plan hier je vrijblijvende call.