Non-verbale communicatie: scheve percentages rechtgezet
Hoe zit het nou echt, hoeveel procent van communicatie is non verbaal?
In de loop der jaren heb ik behoorlijk wat trainingen gegeven, maar zeker ook gevolgd. Mezelf blijven ontwikkelen vind ik belangrijk! Vaak betrof het onderwerpen op het gebied van communicatie, marketing, coaching, persoonlijke ontwikkeling, sales. Wat me regelmatig verbaasd heeft, is hoe vaak trainers elkaar napraten. Dat valt het meest op in onjuistheden..!
Congruente communicatie
Essentieel in het leven is congruente communicatie. Het is met andere woorden zeer belangrijk dat de woorden die je zegt, ondersteund worden door je non-verbale communicatie als stemgebruik, houding en gezichtsuitdrukking. In trainingen wordt dan ook regelmatig verkondigd dat woorden er niet zo veel toe doen, lichaamstaal des te meer.
Non-verbale communicatie is uiterst belangrijk, ook voor het overbrengen van de inhoud
Ook jij hebt vast eerder gelezen of in een (management)training gehoord dat veel meer van wat je overbrengt, bepaald wordt door je non-verbale communicatie dan door de woorden die je zegt. Men zegt dan dat slechts 7% wordt bepaald door de woorden die je zegt, 38% door je manier van praten, bijvoorbeeld je intonatie, en 55% door je lichaamstaal. Het klopt dat non-verbale communicatie een belangrijke bijdrage levert aan hetgeen je overbrengt, de cijfers zijn echter een stuk genuanceerder dan dit. Benieuwd naar hoe het echt zit?
Het belang van verbale vs non-verbale boodschappen
Begin jaren 70 van de vorige eeuw deed Albert Mehrabian onderzoek naar het relatieve belang van verbale en non-verbale boodschappen. De bovengenoemde percentages komen uit zijn onderzoek naar voren. Hij kwam tot de conclusie dat de drie V’s (Verbaal 7%, Vocaal 38% en Visueel 55%) in deze percentages verantwoordelijk zijn voor de manier waarop een boodschap wordt geïnterpreteerd. Maar het geldt niet voor iedere boodschap, en daar zit nou juist het verschil. Zijn onderzoek richtte zich specifiek op de communicatie van gevoelens en opvattingen.
50-50
Je kunt je voorstellen dat als je tegen iemand zegt dat je niet boos op hem bent, maar vervolgens kijk je hem niet aan, trek je een boos gezicht en klinken je woorden allesbehalve vriendelijk, hij je woorden niet zal geloven en meer zal afgaan op je non-verbale communicatie. Vergelijk je dit echter met een gesprek over een bepaald onderwerp waarbij je niet de intentie hebt om je gevoelens over te brengen, dan doen je woorden er natuurlijk veel meer toe. Mijn gedachte is dat de percentages ‘woorden’ vs ‘non-verbale communicatie’ dan 50-50 liggen.
Dan is dat in ieder geval rechtgezet!
Nu naar de dagelijkse praktijk. Herken jij het dat je woorden anders overkomen dan je het bedoelt? Dan is het het onderzoeken waard of je congruent communiceert. Met andere woorden, ondersteunen je houding, gezichtsuitdrukking en bijvoorbeeld stemgebruik wel je boodschap?
Regelmatig heb ik het over dit onderwerp met mijn klanten (allemaal vrouwen op senior- of directieniveau). Vaak voelt ze dat ze onvoldoende overtuigend overkomt. Dat ze niet precies overgebracht krijgt op haar opdrachtgever, collega, manager, boardmember wat ze in gedachten heeft. Haar woorden kloppen, maar toch bereikt ze niet wat ze wil. En in veel gevallen is (het gebrek aan) congruente communicatie daarvan de oorzaak.
Hoe is dat voor jou? Wil jij versnellen? Wil je succesvoller zijn, meer uit je gesprekken halen? De magnetische leider zijn die je in je hebt? Heb je behoefte aan een spiegel en handvatten?
Hier ontdek je of mijn coachingsprogramma Path to Inner Excellence je aanspreekt. Plan gerust een gratis kennismakingsgesprek zodat ik je er alles over kan vertellen.
------
🔥 Als (Zelf)leiderschapscoach en -mentor begeleid ik vrouwen op senior- of directieniveau die de verbinding met zichzelf zijn kwijtgeraakt ‘op de weg naar boven’. Die stagneren op bepaalde gebieden in hun leven. Ik help hen om op een lichtere manier in het leven te staan en succesvol te zijn, vol innerlijke kracht, rust en vervulling. Meer weten? Plan hier je vrijblijvende call.